17 juni 2015

Uitwisseling! | Mijn Ervaring

Heyy,

Zoals jullie misschien wel vernomen hebben ben ik laatst bezig geweest met een uitwisselingsproject. Ik ben met school op uitwisseling geweest met Kroatië en in dit artikel praat ik over mijn ervaring en mening.



Op uitwisseling gaan is allemaal erg spannend. Zeker als je nog nooit zonder je ouders op vakantie bent geweest. Ondanks dat heb ik toch een motivatie brief gestuurd en dat is een stap geweest waar ik nooit meer spijt van ga hebben.

Rond mijn verjaardag/kerst kreeg ik op Facebook een lang verwacht berichtje. Ik kon niet meer wachten en opende de melding gelijk. En ja hoor! Een naam die ik nog nooit eerder had gezien. Ik opende het berichtje en kreeg een overload aan tekst. Na het gelezen te hebben schreef ik een heel enthousiaste tekst terug. Vanaf dat moment is ons contact niet verbroken en hadden we gelijk de klik waar we beide erg op gehoopt hadden. We zijn een soort van innerlijke clone van elkaar. We delen super veel hobby's en passies en kunnen het daar erg vaak over hebben.


Daar was dan eindelijk de dag (17 april) wanneer we elkaar zouden ontmoeten. De hele dag was de uitwisselingsgroep al in een wilde spanning. Want de Kroaten (zo noemden we ze altijd) waren onderweg. Steeds als er een berichtje kwam waren we benieuwd of die van hun waren. Samen met een klasgenoot had ik snel nog geregeld dat wij de Kroaten van het station mochten halen. Vlak daarna een berichtje dat ze waren geland en in de trein zaten. Nu begon het voor iedereen wel spannender te worden.


Het was een geweldig spektakel toen we voor het eerst de groep zagen. En de langverwachte ontmoeting was zo raar, maar ook zo erg leuk. Het was alsof we elkaar al zo lang kende en we elkaar na een lange tijd weer zagen. Echt een onvergetelijk moment. En hierna is alles heel erg snel gegaan en heb ik zulke toffe dingen gedaan. In totaal twee weken, maar het ging zo snel! De Nederlandse groep is echt mega hecht geworden en ik ben met mensen in contact gekomen die ik anders niet snel zou spreken en hieruit zijn ook weer hele goede vriendschappen ontstaan - zowel aan de Kroatische als de Nederlandse kant -.


En voor mij maakte het niet uit. Of we nu in Nederland waren of ik Kroatië, ik vond het beide echt geweldig. Er waren ook mensen die alleen maar voor de week Kroatië gingen, maar ik ging voor het geheel. En wat heb ik er van genoten. Ik vind het zo jammer dat het hele avontuur er alweer op zit... Gelukkig hoef ik niet getreurd te zijn - en vele anderen van de groep ook niet - de meeste matches zullen elkaar zeker weer een keertje opzoeken.


Wat een uitwisseling zo speciaal maakt is dat je niet naar zo'n land komt als toerist. Maar je komt helemaal in het leven van de bewoners. Ik heb me ook nooit een toerist gevoeld, maar een echte Kroaat en dat is zo'n rare maar gave ervaring. Ook was het gastgezin  zo erg gastvrij dat het voelde alsof het mijn tweede familie was. Ik noem Andrea ook mijn Kroatische zus en zo voelt het ook. Als ik naar Kroatië op vakantie ga ben ik zeker van plan om hun allemaal op te zoeken.


Na dit hele avontuur ben ik op vele vlakken een stuk rijker geworden - Helaas niet in mijn portemonnee... -  Ik heb zo veel leuke nieuwe mensen leren kennen en ik ben een stuk zelfverzekerder terug gekomen. Ook is het erg goed tot me door gedrongen dat we het in Nederland erg goed hebben en dat is ook iets wat me altijd bij zal blijven bij alles wat ik doe. De hele uitwisseling is iets wat ik nooit van mijn leven ga vergeten! Ik raad het zeker aan om te doen, want het is super. Ik heb er geen andere woorden voor. Het heeft me zo veel meer gegeven in het leven. Ik ben een hele grote ervaring rijker geworden.

Ik heb van de week in Kroatië een vlog gemaakt! Klik hier om naar de video te gaan.

Ben jij een keertje op uitwisseling gegaan? Hoe was dat?


6 opmerkingen:

  1. In het vierde jaar van de Havo ging ik op uitwisseling met Frankrijk. Ook een super ervaring! Heel jammer dat ik het contact met mijn maatje verloren ben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad jammer... Ik hoop dat ik met mijn maatje nog lang in contact blijf, maar ze gaat misschien in Nederland studeren, dus dan is het makkelijker elkaar te zien.

      Verwijderen
  2. Wat een inspirerend verhaal!!! Ik hoop dat ik volgend jaar ook de uitwisseling ga doen. <3 xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik raad het zeker aan! Weet je al met welk land je misschien op uitwisseling gaat? x

      Verwijderen
  3. Echt leuk! Wij gingen in 4VWO op uitwisseling naar Duitsland!

    BeantwoordenVerwijderen