19 augustus 2015

Marokko! | Mijn Ervaring



Heyy,

Afgelopen zomer vakantie ben ik op vakantie geweest naar Marokko. Dit was voor het eerst een vakantie buiten Europa voor mij en ook gelijk de eerste vakantie in een compleet andere cultuur. In het artikel van vandaag ga ik het hebben over mijn ervaring in Marokko!

Voordat ik naar Marokko ging wist ik niet zo goed wat ik moest verwachten. Is het een arm land? Zijn de mensen er gelukkig? Zijn er opdringerige verkopers? Is het geloof daadwerkelijk zo streng als men zegt? Ik had geen idee... Voor mij was de tijd aangebroken dat ik het zelf uit moest vinden.


Eigenlijk begon de reis al in het vliegtuig. Niet omdat er veel turbulentie was (dit was er namelijk bijna niet), maar omdat er Marokkaanse muziek aan stond, er waren bijna alleen maar Marokkaanse mensen en de bekleding in het vliegtuig had Marokkaanse printjes.

Aangekomen op het vliegveld in Casablanca was het al gelijk hectisch. We moesten wel langer als een uur in de rij staan om ons paspoort te laten controleren. We kregen een beetje het idee dat er meer mensen waren aangekomen dan dat het vliegveld aankon. Na 4 keer ons paspoort hebben laten zien en het ophalen van de koffers konden we eindelijk naar het hotel. Op het eerste gezicht zag het er allemaal netjes uit. Maar ja wat wil je ook in de stad van de economie... Onze reis kon nu echt beginnen.


Tijdens ons avontuur hebben we gigantisch veel gezien. Dit kwam doordat we een rondreis maakten. Soms dan zat je de halve dag in de auto en de rest van de dag chillde je bij het zwembad of was je een monument aan het bekijken. Het dagritme in Marokko is totaal anders dan in Nederland. Dit heeft te maken met de temperatuur. Een dag hebben we zelfs de 47 graden moeten trotseren... Dit is eigenlijk alleen gelukt door vroeg op te staan en tussen de middag eventjes te tukken.

Deze hitte was in de Sahara. En OH! Wat vond ik dat vet. Ik wilde altijd al zo graag de Sahara in het echt zien en deze vakantie is het gewoon gelukt! Het was super surrealistisch en ook zo mega vet! Het enige wat je ziet zijn rood/oranje zandduinen. Hoe ver je ook kijkt.


Qua eten heb je eigenlijk nooit te klagen. Je moet als Europeaan wel een netjes restaurant uitkiezen i.v.m. juiste bereidingswijze van het eten. We willen natuurlijk niet aan de dunne zitten. Als je dan een goed restaurant had gevonden kwam er heerlijk eten op tafel! Er was van alles wat. De eerste dag hadden we het nog niet zo door, maar de porties in Marokko zijn echt gigantisch. Op een gegeven moment hadden we besloten om voor 3 te bestellen i.p.v. voor 6. Maar doordat het voorgerecht al gigantisch was hadden we nog te veel...


Afdingen is ook zo iets wat voor mij nieuw was. En daar bij kwam nog iets kijken. De Marokkanen hebben voor hun bevolking een andere (goedkopere) prijs dan voor de toeristen. Zoiets zal ik dus nooit begrijpen. Maar nu weer even terug naar het afdingen. Dit vond ik toch frapant, maar ook echt super leuk! Een keertje wilde mijn moeder een tas kopen. De verkoper zei dat de tas 320 Dirham was (dat is ongeveer 32 Euro). Mijn moeder vond dat te veel en zei als laagste bedrag 100 Dirham. De verkoper was het er niet mee eens -> 280 Dirham -> nee -> 250 Dirham. Mijn moeder vond het nog steeds te veel en we liepen weg. Nog minder dan een minuut later kwam de verkoper achter ons aan gerend en zei: '100 Dirham is oké!' Een tip die we daaruit haalden was, als je het niet eens bent met de prijs, loop dan gewoon weg. De verkoper wilt het namelijk toch wel graag aan je verkopen. Dit hebben wij vaker gedaan (niet persé met zo'n groot verschil in het bedrag) en elke keer werkte het!


Door deze reis heb ik een ding van mijn bucketlist mogen afstrepen. Ik heb namelijk op een dromedaris gereden! Dit wilde ik altijd al zo graag doen! Ik had echt een super leuke dromedaris dus ik had hem de naam Betsie gegeven. Vond ik wel bij 'm passen. :D
Over rechte stukken lopen ging goed, omhoog ook, maar naar beneden was toch even lastig. Dit had er mee te maken dat de dromedarissen in het zand ook zakte, net als wat wij ook altijd hebben als we van een zandberg aflopen. Hierdoor was het allemaal een beetje wild. Maar dat kwam eigenlijk ook doordat mijn dromedaris nog jong was en een beetje eigenwijs. Normaal lopen ze achter elkaar maar de mijne ging een beetje naast de dromedaris voor zich lopen... Heel apart. Gelukkig ben ik er niet af gevallen en vond ik het super vet om te doen.
Deze dromedarissen zagen er goed en blij uit. Naar mijn idee had de 'drijver' het beste met ze voor en werden ze goed verzorgd.



Naast dat ik op een dromedaris heb gezeten ben ik ook bijna verkocht voor 200 dromedarissen, 2 geiten én 2 ezels. Deze deal hebben we (natuurlijk) afgeslagen!

Ik zal vast heel veel dingen zijn vergeten te vertellen, maar als ik mijn vakantie dagboek weer heb (de koffers zijn momenteel nog niet aangekomen) komen mijn avonturen die ik daar in heb opgeschreven allemaal online!

Ik heb echt de meest gave landschappen mogen bewonderen tijdens mijn reis en ik heb super leuke dingen mogen doen. Deze reis was prachtig en ik heb er echt van genoten.

Wij hebben deze reis geboekt bij de SNP. We hadden hoge verwachtingen, omdat de SNP altijd de mooiste plekjes weet te vinden. Ze zijn hun 'belofte' na gekomen.

Een prachtige reis die ik nooit had willen missen.
Pap & Mam, bedankt dat jullie me hebben mee genomen met dit geweldige avontuur!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen