21 oktober 2015

Je eigen handschrift als font! | Blogger Guide


Heyy,

Als blogger is het leuk om je foto's te bewerken met een leuk lettertype. Maar ook voor niet bloggers is het leuk als je je verslag voor school bijvoorbeeld een extra touch geeft door een leuk lettertype in de kopteksten en titels. Maar hoe vet is het als je je eigen handschrift als lettertype kan gebruiken! Vandaag laat ik jullie zien hoe je dat kunt doen.

Het is heel erg gemakkelijk om je eigen handschrift om te zetten in een lettertype. Je hebt namelijk maar een aantal dingen nodig:
- computer
http://www.myscriptfont.com/
- printer
- stift/pen
- scanner
Bron

Eigenlijk staat op deze website al hoe je je eigen font voor een deel kunt maken. Je moet de template downloaden en uitprinten. Vervolgens schrijf je in je eigen handschrift (of leuke andere letters/tekens) alle letters en tekens op de juiste plek. Dit doe ik altijd graag met een dunne stift. Als je dit namelijk met een te dunne fineliner doet kan je het niet goed lezen als het is ingescand. Na het schrijven scan je het geheel (let op in wat voor soort bestand je het scant. Sommigen kunnen niet geüpload worden op de site) in en upload je de afbeelding weer op de website. Hieruit komt vervolgens een bestand wat je kunt downloaden.

Vanaf dit punt legt de site niets meer uit. Jouw gekozen handschrift staat nu wel leuk in het mapje 'downloads' maar je kunt het nog niet gebruiken als lettertype. Hiervoor moet je nog iets extra's doen. Je zet twee mapjes open op je computer. Het mapje 'Downloads' en het mapje 'Fonts'. Dit mapje kan je vinden door bij 'Deze pc' te zoeken naar Fonts.


Je knipt en plakt nu het gedownloade bestand naar het mapje 'Fonts'. Jouw nieuwe lettertype wordt nu geïnstalleerd op je computer en is klaar voor gebruik! Open word en ga helemaal los. Hoe leuk is het als je titels van verslagen in je eigen handschrift kunt typen. Ik ben er helemaal fan van en heb na mijn eerste keer nog veel nieuwe 'handschriften' geïnstalleerd op mijn computer.

En zo makkelijk is het! Ik hoop dat jullie het leuk vonden en er iets aan hebben! Dit artikel is het eerste deel van een nieuwe serie die af en toe op mijn blog verschijnt. Ben jij nu een blogger en ben je benieuwd hoe ik een probleem oplos of hoe ik iets doe? Laat het me weten in de comments en wie weet behandel ik het in een van de komende delen!


5 opmerkingen:

  1. Inderdaad erg leuk om een font van je eigen handschrift te maken. Ik heb dat ook al een paar keer gedaan, al weet ik niet meer of dat ook bij deze site was. Bij de kaartenverzendservice Kaartje2Go kun je trouwens ook je eigen lettertype maken om op kaarten te gebruiken. Ik weet alleen niet (zeker) of je 't lettertype daar ook kunt downloaden. Erg leuke tip in elk geval, ik ga dit linkje zeker vermelden in de eerstvolgende Reads of the Week op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat onwijs handig dit! Ik ga de link opslaan en er binnenkort mee aan de slag, dankjewel voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n leuk idee!! Ik moet dit echt gaan doen, het is op m'n leuke-dingen-die-ik-nog-ga-doen-lijstje beland!

    BeantwoordenVerwijderen