13 april 2016

Eindexamenreis Rome | Mijn ervaring



Vorige week ben ik met school vertrokken naar Rome. Ik zit namelijke momenteel in 5 VWO en dat betekent dat ik een examenreis zou gaan maken. Bij ons op school is het heel normaal dat VMBO naar de Ardennen gaat, HAVO gaat naar Londen en VWO gaat naar Rome. Ergens vind ik het een beetje unfair, maar het is wel leuk dat je met iedereen van jouw lichting en stroming op reis gaat.

Zondag begon het hele verhaal. Om 03:15 ging mijn wekker. Ik heb zelf altijd heel veel last van spanning als ik ga reizen of nieuwe dingen ga ondernemen, dus ik was daar erg voor op mijn hoede. Gelukkig ging dit allemaal goed. Ik kreeg echt geen hap door mijn keel (late avond ervoor), maar ondanks dat bereidde ik mij voor op een prachtige reis. 04:15 was de afgesproken tijd bij de bussen. Iedereen stond daar klaar met zijn vermoeide hoofden, maar je zag dat we er allemaal klaar voor waren. Op naar Schiphol! Eenmaal aangekomen op Schiphol gingen we - natuurlijk - door alle checks heen en op naar de gate. Om 07:20 vertrok onze vlucht.


Rond half 10 kwamen wij aan in Rome. Al gelijk scheen het zonnetje ons tegemoet en hoefde we alleen nog op de bus te wachten. Ik genoot gelijk al van alles om mij heen. De mensen, het weer, het uitzicht en het vooruitzicht.

Het hotel stond er bekend om dat het het slechtste hotel van Rome was. We hadden van de groep van vorig jaar al veel gehoord (voornamelijk slechte dingen). Uiteindelijk vond ik het allemaal hartstikke meevallen. Oké, daarbij moet ik wel melden dat ik met 4 andere meiden op de grootste kamer zat. We zaten met zijn allen op twee gangen en dat maakte het contact heen leuk. Mijn uitzicht was minder, maar daarvoor was je toch niet in je kamer.


Elke dag hadden we een erg vol programma. Veel wandelen en veel bewonderen. Ik heb zo veel gedaan en gezien dat ik het eigenlijk niet meer kan benoemen. Ik ga ook geen poging doen om het allemaal te vertellen, want dat zal een gigantisch langdradig verhaal worden.

Elke dag was het weer proppen in de metro en in de bus, omdat wij met meer dan 55 mensen waren. We konden meestal allemaal in het voertuig, maar we hebben twee keer gehad dat dit niet mogelijk was. Ook hebben we bijna een keertje meegemaakt dat er nog twee mensen in de metro stonden terwijl de deuren bijna sloten. Achteraf konden we gelukkig allemaal lachen om deze chaos. Het is ook niet makkelijk om bij elkaar te blijven met zo'n grote groep.


Ja, ik heb alle highlights gezien van Rome. Van het Colosseum tot de Catacomben van Sint Sebastian. Rome heeft echt prachtige dingen te bieden. Voor iedere toerist is er wel iets leuks te vinden. Veel is het wel, helaas. We hebben in een weekje tijd niet genoeg tijd gehad om alles volledig te bekijken. Persoonlijk vind ik dat wel jammer. Ondanks dat geschiedenis niet echt mijn ding is ben ik wel fan van kunst en haar geschiedenis.

Tussen alles bekijken door moesten we natuurlijk ook eten. In de ochtend haalden we bij de supermarkt ontbijt en lunch. In de middag hadden we tijd in een parkje om lekker te eten en wellicht nog wat te shoppen of ijs (!!) te halen. IJs heb ik zeker vaak gegeten. Héérlijke ijsjes op elke hoek van de straat. Daarvoor wil ik al weer terug! 's avonds aten we in gezellige restaurantjes. Met grote groepen of kleine groepjes, het maakte allemaal niet uit. Met iedereen kan ik het wel vinden dus gesprekken heb ik waarschijnlijk toch wel. Een keertje waren we een beetje afgezet aangezien we aan het einde plots nog 15 euro extra moesten betalen i.v.m. de zitplaats. Opgelet dus als jij ook naar Rome gaat.


Ik weet niet zo goed wat ik allemaal nog meer moet vertellen, maar wat ik nog wel even wil zeggen is: Ik heb genoten van alles en iedereen om mij heen en wil iedereen die er was of er aan bij heeft gedragen heel erg bedanken hiervoor. Volgend jaar is ons examenjaar en ik weet het zeker, met onze instelling komen we aan de top!


Q: Waar ging/ga jij heen voor je examenreis?

4 opmerkingen:

  1. Super leuk om te lezen Yvon! En mooie foto's :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het moet zijn: kunst en HAAR geschiedenis. Kunst is een vrouwelijk woord...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het gelijk veranderd, dankjewel!

      Verwijderen