11 mei 2016

Eindshoot fotografie | Mijn Ervaring



Een aantal weken geleden had ik een shoot voor mijn cursus fotografie. Het was het idee dat dit de eindshoot zou zijn, maar aangezien mijn hele groepje verder wilde met de cursus bleek het toch niet de laatste shoot te zijn. Vandaag deel ik een aantal foto's die ik heb gemaakt met bijbehorende informatie qua idee en instellingen. Daarnaast vertel ik wat we allemaal gedaan hebben.

Charlotte was mijn 'model' en ik was haar model. Wij hadden met elkaar afgesproken dat we eerst make-up etc. gingen doen en daarna begonnen we met de shoot. Van te voren hadden we al afbeeldingen gezocht ter inspiratie voor de foto's die we wilde gaan maken. Mijn moodboard vul ik nog steeds aan en is te vinden op mijn Pinterest. Qua achtergronden konden we kiezen tussen wit, zwart en urban. Charlotte en ik begonnen bij de urban achtergrond. Dit was eigenlijk gewoon een kamer met robuuste muren en allemaal rommel die je kon gebruiken. Ik pakte een blauwe stoel en daar moest Charlotte op gaan zitten.
De foto's die ik wilde maken moesten edgy/I just woke up, vrouwelijk, maar ook spannend zijn. Met deze informatie heb ik verschillende foto's gemaakt. Zowel op de stoel, bij een kast als voor een raam. Alles kwam langs. Ik heb zelfs met een weerspiegelend doek mogen werken, dus dat was heel gaaf. Dit was de eerste keer dat ik zelf alles in de hand had.

- URBAN -

- f/5.5 - 1/40 - ISO 160 -
Ik vroeg Charlotte recht de camera in te kijken. Hierdoor heeft het model 'direct' contact met het publiek. Dit geeft een aanvallende en edgy sfeer. De blauwe stoel trekt veel aandacht naar zich toe aangezien het een opvallende kleur is in de grauwe ruimte.

- f/4.5 - 1/40 - ISO 160 -
Toch meer schaamte en onzekerheid in deze foto. 

- f/4.6 - 1/50 - ISO 200 -
Deze foto is bedoeld om kracht uit te stralen. Bam, hier zit ik! Een gecentreerde foto en recht in de lens kijkend model. Toen ik deze foto gemaakt had vond ik het lijken op een foto uit de H&M catalogus.

- f/4.5 - 1/60 - ISO 200 -
Lezend in een boekje midden in de kamer. Deze foto heeft iets ondeugends en edgys in zich. Allemaal rommel om haar heen, maar toch rustig weten te lezen.

- f/5.6 - 1/50 - ISO 200 -
Een boekje zoeken om te lezen. Van deze foto heb ik ook nog andere varianten, maar die leken meer geposeerd. Haar achter het oor, beetje lachen. Deze foto vind ik daaruit het meest compleet en passen bij de rest van de serie foto's.

- f/5.6 - 1/125 - ISO 200 -
En natuurlijk nog even een kiekje bij het raam. Voor het publiek niet wetende waar ze naartoe kijkt.

- BLACK -

- f/8 - 1/125 - ISO 100 -
Mystiek en geschrokken. Dit is een van de eerste foto's die ik maakte. Ik vond het erg lastig om goed te spelen met de belichting. Ik fotografeerde dit keer niet met mijn eigen camera maar met die van mijn docent, omdat deze al aangesloten was.
- f/8 - 1/125 - ISO 100 -
Doordat ze wegkijkt van de foto valt haar gezicht in het donker. Het is nu net of ze iets wilt verbergen. Ik heb gekozen voor het haar helemaal naar achteren. Hierdoor komt haar gezicht nog beter uit en lijkt het formeler.

- f/8 - 1/125 - ISO 100 -
Het verhaal achter deze foto is wel grappig. Charlotte zei: waarom zou je je hand op je schouder willen doen? Dus ik zeg: Doe maar! Deze foto is het gevolg en ik vind het een van de gaafste foto's die ik heb gemaakt in deze serie.

- f/8 - 1/125 - ISO 100 -
We hebben hier te maken met het meisje met de parel. Recht in de lens kijkend en het licht komt alleen van voren. Zacht maar ook krachtig. I like it!

- f/8 - 1/125 - ISO 100 -
Een kijkje achterom voor de laatste foto die ik met jullie deel vandaag. Door de hand, het omslagdoek en de blote schouder krijgt de foto een geheimzinnige uitstraling. Niemand weet wat ze gaat doen of wat ze gedaan heeft.

Dit zijn de foto's die ik graag met jullie wilde delen. Ik hoop dat je ze mooi vind. Ik ben van plan om meer van zulke foto's te gaan maken en deze natuurlijk met jullie te delen. Waarschijnlijk komt er nog een shoot aan dus die zal ik weer met jullie delen!
Ik vond het een hele leuke ervaring en heb ik zo'n korte tijd gigantisch veel geleerd. Hopelijk kan ik dit nog veel vaker doen.

Met dank aan model Charlotte

Q: Welke foto is jouw favoriet?

4 opmerkingen:

  1. Wauw, wat een gave serie is het geworden Von!! Ik vind de 8e foto erg mooi!! Waar ze weg kijkt en de schaduw mooi valt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! :) :) Ik vind die foto ook zeker heel erg mooi <3

      Verwijderen
  2. Hele mooie foto's Yvonne! Gaaf dat je een cursus hebt gedaan, dat zou ik zelf ook nog wel eens een keer willen doen.
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heyy, Dankjewel! Ik kan het zeker aan raden, maar ik deel veel van mijn geleerde informatie op mijn blog in de reeks Fotografie | Bloggers Guide :D
      xxx

      Verwijderen